FAIR Blog

Aan alle beeldmakers in het coronatijdperk...

Hoe bedenk je een campagne op 1.5m afstand? Hoe schiet je foto’s waar verbinding centraal staat in plaats van social distancing? Als beeldmaker word je uitgedaagd om een ontwikkelslag te maken. Als modellenbureau zijn wij onderdeel van het creatieve proces waarin beeld gemaakt wordt. Ook wij ervaren dat wij onze werkwijze moeten door ontwikkelen gezien het tijdperk waarin wij leven. Hoe wij dat aanpakken, willen wij graag met jou delen. We willen je met deze casus inspireren en bemoedigen, want beeld-maken dat doen wij samen!

Perfecte match in beeld in coronatijdperk
Wij geloven dat de perfecte match in beeld een model is dat ook daadwerkelijk onderdeel is van de doelgroep en daarmee de doelgroep representeert. Dat dit gedachtegoed helemaal past binnen het coronatijdperk, bleek tijdens de eerste klus die wij na een sluiting van weken weer oppakten. Een paar weken geleden startten wij onze zoektocht naar de perfecte match in beeld voor de nieuwe campagne van Actie Kerkbalans (2021). Wij gingen aan de slag zoals wij gewend waren (lees: pre-corona stijl). Via ons modellenbestand en sociale media vonden wij modellen die de doelgroep van Actie Kerkbalans representeren, omdat zij ook daadwerkelijk onderdeel zijn van de doelgroep. Ondanks deze innovatieve benadering, bleek er in het coronatijdperk ruimte voor vernieuwing van onze werkwijze. Modellen konden namelijk niet zo maar bij elkaar in de buurt poseren. Dat is een probleem als #verbinding en #samen belangrijke thema’s zijn. Wij geloven dat je als commercieel model geen berg aan ervaring nodig hebt, zo lang het merk bij jou past en je plezier beleeft aan model-staan. Daarom vroegen wij partners van modellen om ook model te staan. Het beeld spreekt dus niet alleen de doelgroep aan, omdat de modellen ook daadwerkelijk bij de doelgroep horen (pre-corona werkwijze). Belangrijke thema’s als verbinding en samen konden in beeld worden gevat, omdat de modellen uit één huishouden bij elkaar in de buurt konden poseren (post-corona werkwijze).


A winning formula
Op het resultaat van deze shoot moeten we nog even wachten. De campagne komt namelijk pas in 2021 uit. Wij mochten de sneak-preview al zien en kunnen je ervan verzekeren dat de modellen van het beeld afspatten. The winning formula van beeld-maken met modellen in het coronatijdperk? (1) Zoek de match tussen merk en model. Leg het model vast zoals hij is, zodat je recht doet aan de merkwaarden en de doelgroep weet te raken. (2) Gebruik je creatieve brein om out of the box te denken, zodat het thema van jouw beeld bijvoorbeeld niet social distancing wordt als dat niet de bedoeling is. (3) Onthoud dat je dit niet alleen hoeft te bedenken en organiseren, want beeld-maken doen wij samen!

Shout out…
Deze shoot was geen succes zonder de grote inzet en flexibiliteit van onze FAIR-modellen en hun partners. Een big shout out naar fotograaf Michael Terlouw voor het professioneel en super vriendelijk aansturen van onze modellen en hun partners voor de camera. We willen het reclamebureau IDD in het bijzonder bedanken voor hun inzet: het is verfrissend & fun om met zulke creatievelingen samen te werken.